De când a fost nevoie de locuri și spații protejate a fost nevoie de ziduri, iar orice zid trebuie să aibă și o poartă de securitate. Pentru asigurarea acestor tipuri de porți s-au folosit de-a lungul timpului tot felul de metode: de la blocarea cu zăvoare, înconjurarea cu șanțuri cu apă traversabile cu ajutorul a unor poduri care se puteau ridica, până la chei și yale. În prezent însă soluția este mult mai elegantă, fapt posibil datorită porților si grilajelor electrice. Indiferent de locul în care sunt folosite: acasă, magazin sau în zonele de înaltă securitate ale unei cladiri, scopul lor este unic: de a permite intrarea numai anumitor persoane fără să poată să fie forțate și deschise fără permisiunea proprietarului. Din punct de vedere al aspectului ele nu diferă foarte mult de porțile normale, însă ca funcționare au la bază un motor electric care, atunci când este pornit, va servi la închiderea sau deschiderea porții. Numărul tipurilor porților electrice este la fel de mare ca și cel al celor tradiționale, ele putând fi glisante, oscilante, subterane, articulate sau dintr-o singură bucată. În zonele rezidențiale cele des întâlnite sunt porțile oscilante pentru pietoni și cele glisante pentru mașini, de obicei dotate (conform standardelor europene și americane) cu senzori de siguranță astfel încât acestea să nu se poată închide dacă există un obstacol în drum: o mașină sau o persoană.
Componenta care pune în mișcare poarta, motorul electric, este un dispozitiv care ia energia electrică provenită de la o sursă de alimentare precum rețeaua națională (iar în cazul porților de securitate și de la o baterie de rezervă pentru cazurile în care alimentarea principală nu funcționează) și o transformă în energie mecanică, mai exact într-o forță rotațională livrată către poartă prin intermediul unui ax. Dar, motoarele electrice au în general un număr foarte mare de rotații pe minut: 3000 rpm, 1500 rpm, 1000 rpm sau 750 rpm. Pentru ca poarta să nu aibă o viteză mult prea mare de mișcare care să cauzeze răni utilizatorului sau să mărească gradul de uzură și astfel să grăbească deteriorarea ei este necesară montarea unui motoreductor care să micșoreze numărul de turații ale motorului și în consecință viteza porții. În plus unele motoreductoare au capacitatea de autoblocare, transformând astfel o simplă poartă alimentată de un motor electric într-o poartă de securitate, iar proprietatea dumneavoastră într-o adevarată fortăreață. Un astfel de motoreductor este reductorul melcat, care are atât abilitatea de a micșora numărul de turații ale motoarelor electrice de la 1,5 ori până la mii de ori, dar și de a se autobloca făcând aproape imposibilă forțarea porții, atât manual cât și prin alte mijloace.
Ceea ce este cu adevărat suprinzător este simplitatea acestor reductoare melcate care până la urmă nu sunt altceva decât un șurub care e în contact cu o roată cilindrică cu dinții curbați și dispuși în unghi. Motorul electric prin intermediul axului va roti melcul, iar lama spiralată a acestuia va pune roata în mișcare.
Rezultatul acestei construcții este schimbarea modului în care se face mișcarea rotațională (90 de grade) și planul în care are loc mișcarea. Dar proprietatea reductoarelor melcate, care le face să fie indispensabile oricărui tip de poartă de securitate, este inabilitatea de a inversa direcția de funcționare. Datorită forței de frecare dintre roata dințată și melc, este aproape imposibil pentru o roată dințată căreia i se aplică o forță să pună în mișcare melcul. Pe un angrenaj standard, input-ul și output-ul se pot inversa dacă este aplicată suficientă forță. Aceasta crează nevoia montării unui dispozitiv suplimentar de blocare la angrenajele standard, care complică setul, crescându-se șansele apariției unor defecțiuni. Proprietatea de autoblocare face ca reductoarele melcate să fie ideale pentru multe aplicații unde este imperativ ca direcția de funcționare să nu se poată inversa: lifturi, macarale, scări rulante și, bineînțeles, porți de securitate.
În mod obișnuit reductoarele melcate sunt formate dintr-un melc de oțel și o roată de alamă, motivul din spatele alegerii a două materiale diferite este ușurința de reparare. Datorită forței de frecare dintre cele două componente și a dificultății lubrifierii adecvate a angrenajului, gradul de uzură este destul de mare, iar în timp atât melcul cât și roata se vor deteriora și vor trebui schimbate. Prin folosirea alamei sau a altui tip de metal mai moale, roata dințată, care este ușor de înlocuit devine sacrificabilă. Astfel, gradul de uzură nu va mai fi atât de pregnant la nivelul melcului și va scăpa aproape neatins din măcinarea constantă între el și roată și nu va mai trebui să fie înlocuit la fel de des, prelungindu-se durata de viață a întregului angrenaj.
Atunci când este vorba de siguranța magazinului, a unui depozit sau a altui tip de loc de muncă se pot folosi grilajele electrice care folosesc aceleași principii: un motor electric pentru ridicare și coborâre cuplat cu un reductor melcat pentru micșorarea rotațiilor pe minut, al cărui mecanism de autoblocare împreună cu greutatea grilajului face ca grilajul să fie aproape imposibil de ridicat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu