joi, 10 martie 2011

Cu "ocaua lui Cuza" prin CSR

Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010

Un domeniu destul de complex, zic eu, mult prea complicat si greu de abordat in termeni profesionali pentru un necunoscator ca mine. In ideea asta, a cautarii de informatii, am pornit pe un drum batatorit mai mult de "picioarele" celor cu afinitati in ale CSR. Corporate Social Responsibility sau Responsabilitate Sociala Corporatista mai pe romanian language, insumeaza actiunile cu valoare etica ale unei companii, actiuni care pot lua forme diferite, scopul principal fiind acela de a crea o punte de legatura intre societate ("beneficiar") si initiator. Cam asta e definitia pe care am reusit sa o formulez in urma parcurgerii catorva articole de specialitate. Nu e cea mai relevanta, dar nu asta e scopul pe care il urmaresc... Nu vreau sa ma impiedic in teorii ale chibritului intr-o materie pe care nu am studiat-o indeajuns. Ce vreau sa fac, e sa raspund catorva intrebari mijlocite prin amabilitatea echipei responsabilitatesociala.ro, aduse la cunostinta subsemnatului de catre Dragos Dehelean, Managing Partner al Selenis - agentie de consultanta in comunicare. Sa purcedem...

1. Primele 3 companii pe care le apreciez cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce:

Poate parea simplu la prima vedere, dar nu este deloc asa. Pentru a face un top personal ar trebui sa am un sistem de punctare destul de elaborat, sistem pe baza caruia sa trag linie si sa spun "asa DA", "asa NU". Nu pot face acest lucru fara a fi acuzat de subiectivitate, superficialitate. Tot in intocmirea acestui top ar trebui sa tin cont nu numai de amploarea actiunilor CSR ci si de imaginea firmei din spatele scenei frumos aranjata in cuvinte, postere, spoturi tv, radio, online, etc. Chestia e ca nu vreau sa-mi asum doar rolul de "mana intinsa", multumit de cadoul primit si prea putin interesat de cel care l-a cumparat, ambalat si oferit mai departe. Cosmetizarea adevarului nu este o optiune. Ce vreau sa spun este ca, atunci cand apreciez o campanie sociala, imi place sa pun in balanta mai multe aspecte: trecut, prezent, viitor. Istoricul companiei e la fel de important pentru cantarirea corecta a ceea ce se urmareste prin actiunea din prezent iar viitorul e ceea ce facem noi acum si se refera la impactul pe care l-a avut atat asupra beneficiarului de care va ziceam mai sus cat si asupra initiatorului. A devenit el mai matur sau e doar o strategie de...
Intr-un final mi-am propus sa fac abstractie de niste neajunsuri in ceea ce priveste imaginea anumitor companii si am zis astfel:
  1. Petrom (Tara lui Andrei);
  2. Enel Cuore;
  3. Vodafone (parteneriatul Habitat for Humanity).
Nu sunt genul care sa se ascunda dupa deget, asa ca va voi dezvalui faptul ca in intocmirea clasamentului de mai sus am tinut cont de ceea ce am citit in "curtea" altora, cu mentiunea ca am intrat in detalii suplimentare pentru a vedea daca e cum zic ei. Adunate, cele cateva minute de documentare, au dus la aprobarea lui (a clasamentului) si de catre mine. Ca si fonduri alocate proiectelor din 2010, ei au fost cei mai importanti jucatori de pe piata. Celelalte cuvinte (cele rele sa se spele, cele bune sa se-adune) raman pentru alte blogareli.

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor mele in privinta implicarii in societate?

Aici se aplica unul din proverbele pe care l-am auzit destul de des in ultimul timp: "Cine nu munceste nu greseste." Tind sa cred ca 2010 a fost un an bun pentru genul asta de initiative, chiar daca totul s-a desfasurat pe fondul crizei financiare, un factor care a cantarit destul de mult in deciziile si bugetele companiilor din Romania. Am vazut implicare atat din partea companiilor mari, cat si din partea celor mai mici. Asta nu poate fi decat un pas inainte. Se incearca atragerea a cat mai multor IMM-uri, se discuta, lumea se-aduna sa traga linii, sa stabileasca prioritati, sa imbunatateasca. Un lucru e clar: sunt multe de facut.
Nemultumirea mea tine nu atat de ceea ce inseamna ETIC in agenda de lucru a unei societati indiferent de profilul ei, cat de efectul pe care il are asupra oamenilor dintr-o comunitate, in sensul de schimbare a ceva in ceva mai bun. Acele forme fara fond. Nu vreau sa generaliz, nu vreau sa intru in detalii. Le las pentru alte blogareli. Rezultatele unui proiect bun nu trebuie sa se limiteze la prima frunza a unui copac sau la cantitatea de bani stransi pentru o anumita cauza sociala. Poate ne-am obisnuit sa discutam atat de mult despre necazuri, greutati, probleme incat lucrurile pozitive isi pierd din valoare, sau, poate, nu sunt suficient promovate, puse in lumina pentru a avea efectul dorit...

3. Ce asteptari am de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?

Asteptarile mele tin de efectele pe care le vor avea aceste discutii asupra viitoarelor campanii, de modul cum companiile vor gestiona informatiile venite din feedback. Mi-ar placea sa observ o accelerare a ritmului de lucru, accelerare care sa atraga cat mai multe resurse, atat umane cat si financiare. Puterea exemplului trebuie sa primeze.

4. Ce sunt dispus sa fac pentru a stimula companiile sa fie mai responsabile in 2011?

Posibilitatile mele sunt limitate la ceea ce se intampla mai mult in online. Sincer sa fiu, anul trecut nu am participat activ la prea multe initiative in genul celor pe care le presupune CSR-ul, insa asta nu inseamna cu nu m-am implicat (fie si emotional), promovat sau sustinut atunci cand am avut ocazia. Am facut-o si o voi face in continuare.
Asa cum spunea cineva pe unul din blogurile implicate in acest Bilant, voi alege intotdeauna produsele companiilor care investesc, intr-o forma sau alta, in diferite campanii sociale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu