luni, 16 martie 2009

Amendamentele lui Mungiu

In coltul albastru: Cristian Mungiu, castigator al Palme d’Or, iar in coltul negru: CNC aka Centrul National al Cinematografiei. Asta din coltul negru e un fel de CNA.
In loc de "Catelus cu parul cret/ Fura rata din cotet/ Si se jura ca nu fura/ Si l-am prins cu rata-n gura!", Mungiu s-a hotarat sa o zica mai pe sleau:

Despre notele scenariilor. Exista proiecte in acest concurs pe care unu sau doi membri ai juriului le-au apreciat cu note de 2 sau 3, iar ceilalti membri ai juriului cu 8 sau 9. Am solicitat ca macar in cazurile unor asemenea discrepante cei care au dat notele sa faca o apreciere publica despre scenariul respectiv, care sa expliciteze nota pe care au dat-o. Nu este o obligatie a membrilor comisiei de selectie prevazuta in lege sau regulament, dar ar fi spus mult despre buna credinta a membrilor juriului in aprecierea proiectelor. Acest lucru nu se va intampla. In ce ma priveste, eu o sa imi asum o asemenea apreciere publica pentru toate proiectele care au fost declarate castigatoare.

Despre momentul desecretizarii. S-au adus date suplimentare care au completat declaratiile aplicantilor dupa momentul desecretizarii dosarelor, invocandu-se faptul ca datele respective fusesera ratacite prin birouri si au fost gasite ulterior.

Despre punctajul etapei a doua a concursului: calitatea producatorului si calitatea regizorului. Verificand punctajele aplicantilor, eu am ajuns la cu totul alte rezultate decat cele socotite initial in cadrul Centrului National al Cinematografiei. Comparand rezultatele, am constatat ca fie anumite capitole ale fisei de punctaj erau interpretate gresit, fie ca multe date din doasarele candidatilor nu erau adevarate. A iesit la iveala ca etapa a doua a concursului - calcularea punctajelor din dosarele aplicantilor nu este precisa, ci interpretabila in functie de cine socoteste punctajul.

Despre fisa de calcul a regizorului debutant. Fisa de calcul a regizorului debutant a fost interpretata gresit, generand punctaje mai mari decat maximum posibil. Este posibil ca aceasta fisa sa se fi interpretat gresit de cand exista regulamentul actual. Se poate verifica.

Despre aprecierea bugetelor. CNC a decis la ultimele concursuri sa solicite unor experti o recalculare "corecta" a bugetelor aplicantilor. Se taie din bugetele candidatiilor la libera apreciere a acestor experti, influentandu-se decisiv rezultatul concursului, devenind irelevant pe ce loc te-a clasat comisia de selectie. Am solicitat in scris sa fie facute publice criteriile comune dupa care judeca acesti experti, insa acest lucru nu s-a intamplat.

Despre mecanismul de decizie al Consiliului de Administratie al CNC. C. A. este cel care valideaza creditele alocate fiecarui aplicant, desi nu citeste scenariile si nu analizeaza bugetele. Ni s-a explicat ca ia aceasta decizie pe baza recomandarilor comisiei de selectie si a expertilor financiari. In cazul nostru, la sedinta de validare a creditelor alocate fiecarui proiect, C.N.C. nu a permis prezenta comisiei de selectie in sala de sedinte atunci cand expertii financiari au facut propunerile referitoare la creditul de alocat fiecarui proiect.

Despre contestatii. Prin regulament, notele scenariilor nu se pot contesta. Se pot contesta doar punctajele producatorului si regizorului sau cuantumurile financiare alocate de catre C.A. In mod normal, rezultatele definitive ale concursului ar trebui sa se dea dupa ce se analizeaza contestatiile. Cand un proiect castiga la contestatie inseamna ca el ar fi trebuit sa se fi aflat pe lista castigatorilor si ca a fost declasat din greseala de catre C.A. al C.N.C., permitand finantarea in schimb unui alt proiect care nu ar fi trebuit finantat.

sursa: cinemagia.ro
E o poezioara mai lunga, dar interesanta daca o parcurgi pe toata si intri mai adanc in detalii. Intra in categoria jocurilor de culise si al intereso-nepotismelor devenite obisnuinta pe la noi. La tăţî ni greu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu