miercuri, 7 noiembrie 2012

Macarale

"Macarale, rad in soare argintii macarale
In zori de zi
Suie agale pe albastrele carari macarale
Suie in zari..."
(Trio Grigoriu - Macarale)

Cand vine vorba de echipamente grele, macarale turn, macarale mobile, autoridicatoare, Wikipedia (in limba romana) devine un spatiu aproape arid. Am incercat vreme de vreo jumatate de ora, mai multe sau mai putine minute, sa-mi satisfac o curiozitate legata de acest domeniu. Abordarea autohtona mi s-a parut mai potrivita tocmai din cauza termenilor tehnici specifici/profesionali mai greu de tradus din engleza in romana. Va dau si un exemplu:



Ok. Partea asta e pentru avansati, pentru cei  pasionati. Pe mine ma interesau mai mult detaliile legate de istoria lor, primele macarale, evolutie, firme producatoare si chestii de genul asta. De unde si pana unde curiozitatea asta?! Totul a pornit de la o imagine:

Inchirieri macara Radauti

E doar una din cele trei ipostaze ale unei macarale - DEMAG 50 - oferita spre inchiriere de catre cei de la bernar.ro, o minunatie germana care poate ridica pana la 50 tone.

Putina istorie:

Totul a inceput in Grecia antica, in forme simple (daca e sa ne raportam la zilele noastre), bazate si pe descoperirile lui Arhimede (principiul parghiei, scripetele compus), urmand, mai apoi, de-a lungul anilor, un traseu care se identifica in totalitate cu nevoile din ce in ce mai "voluminoase", industriale, ale omului. Eu unul l-am parcurs prin intermediul numeroaselor imagini gasite prin online. S-a ajuns in momentul de fata la un "nivel al jocului" extrem de avansat, in care se stabilesc noi si noi recorduri, dar nu despre ele voi scrie ci despre cea care mi-a atras atentia si care sta la baza acestui articol, despre firma producatoare mai exact..

Automacaraua DEMAG 50  poarta numele unui producator german de echipamente grele (Deutsche Maschinenfabrik Duisburg), aflat de ceva ani sub controlul grupului american Terex.

Cateva date reprezentative:
  • un brand cu vechime in domeniu, avandu-si radacinile undeva prin anul 1819, chiar daca pe atunci se numea altfel: Mechanische Werkstätten Harkort & Co.;
  • in 1910, compania creata in urma asocierii a trei producatori germani de macarale si poduri rulante, construia cea mai mare macara plutitoare din lume, folosita la constructia Titanicului;
  • Krake devine, in 1950, prima macara tot-teren din Europa.
Pana aici mi-a fost curiozitatea. Restul sunt date tehnice pe care, dupa cum v-am scris nitel mai sus, tin de specificatiile tehnice ale producatorului, cifre, date pe care nu-mi permit sa le traduc.

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu