vineri, 23 ianuarie 2009

E-Commerce

Clasament comert electronic potrivit trafic.ro:

1.okazii.ro
2.shopmania.ro
3.price.ro
4.librarie.net
5.domo.ro
6.marketonline.ro
7.pcgarage.ro
8.compari.ro
9.e-tc.ro
10.1001case.ro

E un punct de plecare in redactarea unei scurte analize asupra comertului electronic de inceput de an cu trimiteri catre rezultatele anilor trecuti si respectand cerintele kumparaturi.ro/blog
Dupa un start entuziast (1999) si o pozitie fruntasa (2004-2005) in fata unor vecini ca Ungaria sau Polonia la capitolul plata prin card bancar, s-a ajuns in 2008 la o valoare de piata estimata la 250 milioane euro si o pozitie optimista a celor mai mari jucatori din mediul online pe acest segment. Daca va fi sau nu asa (evolutie pozitiva), e greu de spus. Criza economica si lipsa lichiditatilor financiare vor fi ca o sita care va cerne rezistenta celor mai multe e-magazine. Primele semne au inceput sa-si arate coltii si vizeaza chiar unul din top decarii de mai sus- marketonline plus alti datornici catre distribuitori, mai mult sau mai putin cunoscuti. Deocamdata e un razboi al declaratiilor si al speculatiilor asa cum l-a numit Zoso. E o dovada a faptului ca scartie ceva, scartait care va duce la un efect de domino: falimente - disparitia sau acapararea magazinelor-problema - profit sub asteptari - clienti reticenti. Ca si client (am inceput sa cumpar online una-alta) bombardat cu informatii negative, fie ele si sub forma de speculatii, cum credeti ca imi voi motiva alegerile viitoare? Voi cumpara dintr-un mediu nesigur? Nu! Uite asa am ajuns si la una din sperietorile cu care s-a luptat si inca se lupta e-commerce-ul autohton: mentalitatea vanzatorului interesat numai de profit sau trafic si a clientului sceptic sau slab informat. Spre deosebire de comertul clasic, fizic, unde contactul si implicit negocierea se face mult mai usor (rezultatul nu ne intereseaza), in celalalt capat relationarea e mai dificila. Romanul e obisnuit sa atinga ceea ce cumpara, sa testeze. Nu poti avea feelingul asta intr-un mediu virtual. Nu are stand de probe, nu are garantii reale, doar vorbe, posibilitati. E o ghicitoare la care multi nu se aventureaza. Te gandesti: daca nu functioneaza, daca.., daca.. Are garantie si service, dar presupune returnarea produsului si de cele mai multe ori firma e din alt judet. Eu, de exemplu, mi-am cumparat un cablu de date de la o firma din Galati. O defectiune in perioada de garantie, ar insemna trimiterea lui inapoi. Nu e capat de lume un cablu dar e vorba de timp, un dezavantaj pentru e-commerce din acest punct de vedere. Imaginati-va situatiile care includ produse voluminoase sau chiar si cumpararea unui simplu articol vestimentar (bluza), unde pot aparea probleme la marimi. Nu poti invinovati clientul pentru ca gandeste si sa-i pui eticheta de piedica a evolutionismului. Faptul ca ofera asistenta online nu spune mare lucru. E bine-venita dar nu suficienta.

Avantaje:
-costuri mai mici pentru client dar si pentru vanzator (discutabil);
-economie de efort si timp in alegerea unui produs, dar nu ca efect exclusiv al acestui tip de comert, ci a mediului virtual unde poti afla usor opiniile/feedback-urile altor persoane;
-newslettere pentru promotii, reduceri, concursuri;
-posibilitatea de a cumpara la orice ora;
-libertatea de a alege dintr-o gama mai larga de produse/servicii tinand cont de complexitatea optiunilor oferite de vanzator/virtual;
-suport post-vanzare;

Dezavantaje:
-gradul de nesiguranta al tranzactiilor online;
-problemele legate de garantie si post-garantie;
-obtinerea profitului se face dupa o perioada de timp mai lunga;
-alti factori care tin de transport, respectarea termenelor, finalizarea comenzii.

Am incercat sa aduc la suprafata doar cateva plusuri si minusuri ale sistemului, atat din punctul de vedere al e-vanzatorului cat si al e-clientului. Pana acum nu am avut experiente negative, stau si ma gandesc de doua ori atunci cand aleg modalitatea de plata si zapacesc search-ul pana ajung la rezultatul final. Oferta e consistenta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu